דירוג איכות האתר שלכם – איך גוגל קובעים Quality?

 

נוב
22

0


SEO ודירוג אתרים על ידי גוגל הוא תחום דינאמי, אשר מתעדכן ומשתנה באופן קבוע. לכן, חשוב מאוד לכל העוסקים בתחום קידום האתרים, ולבעלי האתרים העוסקים בSEO בעצמם, להיות עם יד על הדופק ולהתעדכן באופן קבוע עם הטכנולוגיות וההתפתחויות השונות באופן הדירוג של מנועי החיפוש השונים וגוגל בפרט.

לכן, כמו פעמים רבות בעבר, ריכזנו עבורכם את הנקודות החשובות לקידום אורגני / לא ממומן טוב יותר של האתרים שלכם או של הלקוחות שלכם באינטרנט.

 

אין סודות, ואין חדשות מרעישות

אם אתם מחפשים אחר סודות או קיצורי דרך בעולם קידום האתרים – SEO , אתם כנראה תתאכזבו מהפרסום הזה. הנתונים האחרונים שהתפרסמו ברשת האינטרנט, למרות היותם נתונים של מסמכים פנימיים של גוגל, ולמרות שהם התפרסמו שלא ברצון, אין בהם חדשות שיפתיעו את מקדמי האתרים המנוסים ביניכם. למרות זאת, הנקודות שריכזנו עבורכם, הן נקודות מדריכות שיעזרו לכם להבין באופן טוב יותר את  גוגל ומנועי החיפוש השונים ואת הפילוסופיה או התפיסה שלהם לגבי איכות אמתית של אתרים.

 

המפתח לקידום אתרים איכותי- SEO – הוא הבנה של אופן הפעולה והדירוג של גוגל. אם אתם, כמו מקדמי אתרים רבים תפעלו, ותתאימו את עבודת הקידום שלכם בהתאם לתמורות ושינויים באלגוריתם של גוגל, אתם תמיד תגיבו לשינויים ולהתאמות מאוחר מדי, ורק אחרי שהם מתרחשים.  אני באמת מאמין שכדי באמת להתאים את האתרים שלכם למנועי החיפוש לבצע SEO, וכדי לעשות עבודת קידום איכותית בשיטת כובע לבן ("White Hat") כל שצריך לעשות הוא להבין את הנקודות הבסיסיות והשורשיות אשר מהוות הבסיס לתפיסת האיכות של גוגל, ולתפיסה אשר מובילה את מקדמי האתרים האיכותיים באמת.

 

מיהו מדרג איכות (Quality Rater) ?

מדרגי האיכות, הם אנשי גוגל, אשר אחראים לבדיקה ולבקרת איכות  של ביצועי האלגוריתם, ושל גוגל לדירוג האתרים השונים ברשת במנוע החיפוש של גוגל. באופן כללי, המשימה של מדרגי האיכות היא לוודא כי האלגוריתם של גוגל, והשינויים הרבים אשר מבוצעים בו, אכן מבצעים את אשר הם ייועדו לבצע.

כמובן, שמידע אשר מתקבל מהמחקר שמבוצע על ידי מדרגי האיכות מופק גם לבקרת איכות של האלגוריתם הקיים, אך גם עבור מציאה ואימות של שינויים נדרשים לביצוע באלגוריתם.

אם ניקח בחשבון כי במהלך השנה האחרונה בוצעו מעל 10,000 שינויים באלגוריתם של דירוג האתרים של גוגל, ניתן להבין כי למדרגי האיכות יש עבודה לא קלה בכלל.

 

בפרסום זה אני אתרכז בנקודות אשר קובעות את האיכות של דף תוצאות חיפוש בהתאמה למילות החיפוש המסוימות שהוגשו. באופן עקרוני, מדרג איכות מבצע סקירה של דף תוצאות חיפוש, אשר נוצר לאחר ביצוע חיפוש לפי מילות מפתח. לאחר הסקירה, מדרג האיכות מעריך כל תוצאת חיפוש בהתאמה לרלוונטיות שלה למילת החיפוש. נוסף על כך, במהלך בדיקות האיכות עצמן, מבצע מדרג האיכות סימון של אתרים שונים שחשודים כאתרי ספאם.

 

הערה אחרונה לפני שנעבור לנקודות עצמן:

התפיסה של המפתחים של גוגל ואנשיה לא יכולים להתאים לאלגוריתם של גוגל באופן מושלם. האלגוריתם, תמיד יהווה ניסיון לבטא באמצעות קוד את האיכות. האלגוריתם של גוגל יעשה זאת באמצעות שורה של חוקים, וקודים שלעולם יהיו לוקים בחסר ולא מושלמים. לשם המחשה, בנקודות אשר התפרסמו ברשת, לא הייתה כלל נגיעה בלינקים חוזרים (back links) , לינקים ייחודיים מדומיין (unique linking domains) ,  קישורים של C-block וכו'…

 

ועכשיו לנקודות החשובות ל SEO מנקודת המבט של מדרגי האיכות:

  • רלוונטית נקבעת על פי מדד או רצף Continuum

המסקנה המרכזית שניתן להסיק מכל הפרסומים האחרונים, הוא כי התפיסה של גוגל לגבי רלוונטיות מתוחכם ומכיל הרבה אפשרויות ונישות שונות.

מדרגי איכות, נדרשים לבצע דירוג על פי רצף, או דירוג של 5 תכונות אפשריות: "חיוני (Vital)" , "שימושי  (Useful)", "רלוונטי (Relevant)", "רלוונטיים במידה מועטה  (Slightly Relevant) ", ו "מחוץ לנושא (Off-topic) ". כמובן, שלכל דירוג איכות יש מידה של סוביקטיביות, אך למדרגי האיכות שי קווים מנחים ודוגמאות לביצוע דירוג האיכות עצמו.

  • רלוונטיות וספאם לא תלויים זה בזה

רלוונטיות של אתר היא דירוג לפי מדד , לעומת הגדרה של אתר כ "אתר ספאם". מבחינת גוגל, אתר יכול להיות מועיל אבל עם זאת להיות אתר ספאם, או שהוא יכול להיות לא רלוונטי אך ללא ספאם. ניתן לראות את ההשפעות של הגישה של המפתחים של גוגל גם באלגוריתם. תוכן יכול להיות רלוונטי או לא רלוונטי, אבל ספאם , או הגדרת אתר כאתר ספאם לא תלוי במידת הרלוונטיות שלו.

  • תוצאת החיפוש בעלת הסבירות הגבוהה ביותר – תבחר

כאשר מבצעים חיפוש במנוע החיפוש של גוגל, ישנן מילות חיפוש רבות בעלות יותר ממשמעות אחת. מדרגי האיכות מונחים על ידי גוגל להשתמש , ברוב המקרים, במשמעות או בהקשר המקובל ביותר של מילת החיפוש. במקרים רבים, ועל סמך דוגמאות שהוצגו למדרגי האיכות ניתן לראות כי גם אתרים לגיטימיים ורלוונטיים למילות החיפוש בחיפוש דו משמעי עלולים להיפגע ולהיות מדורגים באופן איכותי או רלוונטי פחות למילות החיפוש.

לכן, חשוב להבין כי פעמים רבות, אתרים בעלי מילות חיפוש בעלות יותר ממשמעות אחת עלולים להפגע מכיוון שהדירוג וקביעת האיכות הם סוביקטיביים.

  • תוצאות חיפוש "חיוניות"

דירוג האיכות או הרלוונטיות של אתר כאתר "חיוני" היא ייחודית. חברות, שחקנים, אישי ציבור, זמרים וכו'… יכולים לקבל תוצאות חיפוש חיוניות. ברוב המקרים, תוצאה זאת תהיה עמוד הבית של הישות המדוברת. כמובן, רק במקרה של התאמה מלאה, ורלוונטיות אמתית לתוצאת החיפוש תוגדר הרלוונטיות של האתר כ "חיונית". המוניטין של גוגל כמנוע חיפוש תוטל בספק במקרים בהם תוצאות חיפוש "חיוניות" לא יוצגו עבור חברה/ ישות מסוימת, גם במקרים בהם האתר/ חברה/ דמות ציבורית לא מבצעים מאמצי קידום או התאמות SEO באתר שלהם.

 

נוסף על כך, גם פרופילים ברשתות החברתיות יכולים להיות מוגדרים כ "חיוניים". כתוצאה מכך, קבוצות, אישי ציבור, זמרים, פוליטיקאים ועוד.. יכולים לקבל מספר תוצאות חיפוש חיוניות. חשוב לציין כי גוגל מנחה בבירור, כי פרופילים של חברות ברשתות החברתיות לא יכולים להוות תוצאות חיפוש חיוניות.

  • חיפוש גנרי לא חייב להיות חיוני

תוצאת החיפוש-  ikea.co.il , היא תוצאה חיונית עבור מילות החיפוש IKEA. לעומת זאת, chair.co.il היא לא תוצאת חיפוש חיונית עבור מילות החיפוש " chair ". התאמה של מילת חיפוש לשם הדומין לא בהכרח הופכת את האתר לאתר חיוני עבור מילת החיפוש.

  • שלושה סוגי חיפוש

על פי גוגל, ביצוע חיפוש ניתן לסווג לפי שלושת הסוגים הבאים:

פעולה – "עשה" Action (“Do”)

מידע "ידע"  Information (“Know”)

ניווט "עבור ל" Navigation (“Go”)

שלושת הסיווגים הללו, מאשרים הבנה טובה יותר באופן כללי של חיפוש במנוע חיפוש. רלוונטיות נקבעת גם לפי הכוונה של הגולש בביצוע החיפוש. אם הכוונה של הגולש בביצוע החיפוש היא "קניית רכב יד שנייה" – רק תוצאות חיפוש מסוג פעולה – "עשה" יכולות להיות רלוונטיות.

  • אתר שימושי הוא הרבה יותר מאתר רלוונטי

משפט זה נתון לפרשנות, אך לפי גוגל, אתרים או עמודים "שימושיים (usefull) " הם הרבה יותר מסתם אתרים רלוונטיים. אלה הם אתרים או עמודים אשר מספקים את המידע הדרוש לגולש, מוסמכים, ענייניים, ו/או עדכניים. דירוג זה הוא נתון בידיו של מדרג האיכות בלבד, ואתר לא צריך לעמוד בכל הקריטריונים על מנת להיות מוגדר כאתר "שימושי", אבל חשוב לדעת שבעזרת רלוונטיות בלבד לא תמיד ניתן להגיע לתוצאות הטובות ביותר בדף תוצאות החיפוש.

  • רלוונטיות של אתר מושפעת מהתאמת שפה

אם תוצאת חיפוש לחלוטין אינה תואמת את השפה של מילות החיפוש, ברוב המקרים תוצאות החיפוש תוגדר כתוצאה בעלת "רלוונטיות נמוכה". כמו כן, אם מילות החיפוש מתייחסות למדינה מסוימת, אך התוצאות אינן תואמות את המדינה, התוצאות של החיפוש יוגדרו כלא רלוונטיות.

  • תוצאות חיפוש בהתאמה למיקום יכולות להיות אוטומטיות.

גם אם מילות החיפוש הן מילות חיפוש כלליות, תוצאות החיפוש שנקבל יכולות להיות לאחר סינון ובהתאמה למיקום האתרים או העסקים השונים. אם נבצע חיפוש אחר מילות המפתח "קיר טיפוס", אנחנו מעוניינים לקבל תוצאות חיפוש אשר רלוונטיות למיקום שלנו, ולא תוצאות של קיר טיפוס שאינן קרובות למיקום הפיזי של הגולש. (כמובן שחיפוש כזה הופך לרלוונטי הרבה יותר כאשר מבצעים חיפוש בשפות אחרות, כמו אנגלית למשל). במקרה של חיפוש כללי אחר "קיר טיפוס" תוצאות לא מקומיות צריכות להיות מדורגות באופן אוטומטי כלא קשורות או כחסרות תועלת.

התאמה למיקום פיזי, עובדת באופן דומה גם כאשר מילות החיפוש שהוזנו מכילות הכוונה למיקום מסוים וגם אם לא.

  • חשיבותם של דפי הנחיתה איכותיים

דף נחיתה איכותי,יענה לצרכים של הגולש ויתאים בדיוק למילות החיפוש שהוזנו על ידיו. לשם המחשה, דף נחיתה אשר מכיל עמוד מוצר מפורט המתאים יותר לחיפוש המכיל מספר רב של מילות חיפוש הקשורות לפריט המסוים.  למרות זאת, דף נחיתה כללי יותר יתאים לביצוע חיפוש עם מילות חיפוש כלליות. לשם המחשה, הצגת דף נחיתה עבור תוצאות חיפוש עם מילות החיפוש "רכבים יד שנייה" יהיה לא רלוונטי אם יכיל רק רכב אחד, ולעומת זאת, רלוונטי הרבה יותר אם יכיל מספר רכבים יד שנייה.

  • שגיאות כתיב במילות החיפוש והשפעתן על תוצאות החיפוש.

בביצוע חיפוש עם מילות חיפוש שהוזנו באופן שגוי, את מידת הרלוונטיות של תוצאות החיפוש יש להתאים לפי מה שהגולש כנראה התכוון להזין כמילות חיפוש.  בעבר, מקדמי אתרים רבים השתמשו במילות מפתח שגויות במיוחד כדי להתאים לאותם חיפושים עם שגיאות כתיב. אך, כיום ניתן לראות מגמה של גוגל להתאמה של דף תוצאות החיפוש לפי מילות החיפוש אליהן הגולש התכוון.

סביר להניח שההכוונה של הגולשים על ידי גוגל לתוצאות החיפוש שהם חושבים כרלוונטיות ביותר, גם במקרה של שגיאות כתיב הולכת להיות יותר אגרסיבית ולכן נראה איך מכווינים אותנו לתוצאות שהם מצאו כרלוונטיות ביותר. ואף "לדחוף" גולשים לתוצאות בעלות ההכוונה או המשמעות הדומיננטית בעיני גוגל.

  • מידע משוכפל יכול להיות רלוונטי

העובדה כי מידעה משוכפל יכול להיות רלוונטי יכולה להפתיע אותכם. אך, גוגל מודים כי מידע משוכפל או מועתק יכול להיות רלוונטי כל עוד הוא מאורגן, מסודר, איכותי ומיועד לא רק לשם משיכה בצפייה של מודעות פרסום. כמובן שכל מקרה , או אתר, והתוכן שלו נבחן לגופו, וברור כי האתר לא יכול להתבסס רק על התוכן המשוכפל ומנגד צריך להיות גם תוכן שיעלה את איכותו של האתר. אתר שכל תוכנו משוכפל, לא יקבל דירוג גבוה בתוצאות החיפוש ולא משנה אם התוכן משוכפל באופן לגיטימי או לא, ואתר שמשתמש בתוכן משוכפל על מנת להציג פרסומות ממומנות יסומן במהרה כאתר ספאם.

  • מילות חיפוש – מילות חיפוש מובנות

מילון או אנציקלופדיה מקוונת יכולות להיות שימושיות רק במקרים בהם בביצוע החיפוש אנחנו מחפשים מידע נוסף, או שיש צורך בהגדרת הגדרות נוספות.

מכיוון שברוב החיפושים הגולש מכיר את המשמעות של מילות החיפוש אותן הוא הזין כמילות מפתח, אין צורך במקרים אלה בתוצאות חיפוש ממילונים או אנציקלופדיות על מנת לספק לגולש מידע כללי נוסף. במקרים אלה הגולש מחפש מידע עסקי או ספציפי למילות החיפוש אותן הזין. דוגמא טובה לכך, היא חיפוש אחר מילות המפתח "בנק" במקרה זה מילון או אנציקלופדיה מקוונת לא יספקו תוצאת חיפוש מתאימה. כמובן, שאין טעם לנסות ולהסביר זאת ל Wiki.

  • אתרים עם מודעות פרסום ממומנות ללא ערך מוסף הן ספאם

אחת האמירות החשובות ביותר שניתן להפיק מהמידע שהתפרסם בתקופה האחרונה הוא: " אם עמוד קיים רק כדי לעשות כסף, העמוד הזה הוא ספאם". כמובן, שבעלי עסקים רבים ימחו על אמירה זאת, מכיוון שרוב האתרים שיש באינטרנט, הוקמו ממניעים כספיים. לכן נסביר את את מה שאנחנו מאמינים לנכון. באמירה  "רק על מנת לעשות כסף" יש כוונה עשיית כסף מאתר מסוים ללא מתן ערך Value או איכות. אתרים ריקים מתוכן המכילים תוכן מועתק, לא איכותי, או לא רלוונטי למטרות רווחיות בלבד יוגדר מהר מאוד על ידי מנועי החיפוש כאתר ספאם.

  • רלוונטיות נמוכה לאתר הבית של גוגל?

מצד אחד, עמוד המכיל תיבת חיפוש ללא תוכן מוגדרת כלא קשורה או כלא שימושית – אירוני? ניתן ללמוד כי למרות זאת עמודים שהם תוצאות חיפוש פנימיים פעמים רבות יכולים להיות רלוונטיים.

  • מדרגי האיכות של גוגל מונחים להשתמש ב FF

למרות שהמסמכים והפרסומים לא מכילים סודות גדולים, ידוע כי מדרגי האיכות משתמשים בדפדפן פיירפוקס, יחד עם תוסף web developer. אתם יכולים להפיק את מה שאתם רוצים מהשימוש במידע זה.

ועכשיו?

הנקודות והידע שריכזתי יכולים לעזור לכם להבין טוב יותר את מנועי החיפוש השונים, ובפרט את מנוע החיפוש גוגל. לדעתי קידום אתרים איכותי לא כולל רק הבנה של איך מנוע חיפוש עובד, אלא גם את ממשק הגולש שיש לאתרים השונים להציע לגולש. הבנה וידיעה לאן מועדות הפנים של עולם החיפוש על ידי הבנה טובה יותר של גוגל תעזור לכם כמקדמים וכבעלי אתרים לשמור על הדירוגים של האתרים שלכם, ואולי אף להרוויח מהתמורות הקבועות בעולם ה SEO.

 

השאר תגובה